Van Porto naar Lisabon - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bart Nieboer - WaarBenJij.nu Van Porto naar Lisabon - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bart Nieboer - WaarBenJij.nu

Van Porto naar Lisabon

Blijf op de hoogte en volg Bart

09 September 2019 | Portugal, Porto

Vandaag dus van Porto naar Lissabon met de trein. Om 7:30 opgestaan zodat we om 8:30 aan het ontbijt kunnen zitten. Wel wat vroeg misschien want de taxi komt pas om 11:30. Gisteren hebben we de taxi geregeld bij hetzelfde bedrijf dat ons gehaald heeft. We lopen naar beneden en horen al stemmen uit de kelder. Bij de entree van de kelder stoot ik mijn kop. Een van de gasten maakt een opmerking dat ik te lang ben. Het is er heel laag. We worden gelijk aan gesproken door een dame of we scrambled eggs met bacon willen, in het Engels, ze verontschuldigd zich over haar Engels, wat natuurlijk niet nodig is. We genieten van het ontbijt, het is completer als dat van de B&B. Daarna gaan we naar boven, Ilse pakt de koffers weer netjes in en ik zap wat door de kanalen van de TV. Om 11:15 gaan we naar beneden met de koffers en twee rugzakken. Alswe beneden zijn worden we gebel door het taxi bedrijf, ze staat voor de deur. We leveren de sleutels in en nemen afscheid. Alles was goed maar niet om nog eens terug te komen.
De Taxi is een grote bus dus geen problemen met onze koffers.
Kaila de Taxi-Chaufeuse spreekt ook weer goed Engels. Ze is Braziliaanse en doet dit werk sinds 2 maanden. Ze studeert in Portugal ook nog Tandheelkunde. Ze was in Brazilie ook al tandarts maar moet hier weer opnieuw haar diploma halen. Het schijnt dat veel Frans studenten hier in Portugal tandheelkunde studeren a. omdat het goedkoop is b. ze laten de examens doen door Portugezen. /vertrekt.
Na 20 minuten zijn we op het station Campanha. We blijven eerst in de aankomst/vertrek hal wachten totdat we weten op welk spoor de trein aankomt. Er staan best wel lange rijen voor de kaart verkoop en zijn dus blij dat we al kaartjes hebben gekocht. Na 10-15 minuten lopen we naar spoor 8.
We gaan op een bankje zitten, het is nu nog rustig.
Om 12:35 komt de trien binnen rijden. We zitten eerste klas in wagon 81. De eerste wagon is nummer 11 en de tweede 81 en stopt ook nog voor onze neus.
De stap van het perron naar de trein is best wel groot. Gelukkig zijn we de eerste en kunnen onze koffers makkelijk kwijt. Het is even zoeken naar de stoelen want de nummering is niet helemaal logisch. We zitten op de één na laatste rij.
Om 12:45 vertrekken we naar Lissabon. Omdat we eerste klas is zitten we relaxed. Ruime stoelen en ruime afstand. Het volgende rijtuig is de restauratie en halen wat te eten en drinken.
De komende 3 uur laten we het landschap aan ons voorbij glijden.
Helaas zijn de WC's ndelijk op de began gronderg smerig. Om 15:55 komen we aan op Lissabon Oriente Het station het dichst bij het hotel. We moeten even zoeken naar de liften maar komen dan toch uiteindelijk op de begane grond. We zoeken een taxi op, vragen of hij ons mee wil nemen, maar helaas we moeten naar de voorste taxi, een hele oude Mercedes met niet zo' vrolijke taxi chauffeur.
Hij spreekt geen Engels, proberen achter de prijs te komen, hij zegt tussen de €10 en €20. Ok dat dachten we al. De eerste koffer in de achter back de tweede past niet, hij zichtbaar geiriteerd, de collega achter hem schiet te hulp. Uiteindelijk maar op de voorbank. Hij stelt de meter in en krijgen gelijk €1.60 toeslag.
De rit gaat soepel, hij weet de weg goed, want we checken met Google Maps of hij geen vreselijke omweg rijdt en die exact hetzelfde.
Aangekomen bij het hotel zijn de kosten € 9.60 we betalen met € 20,00 hij geeft in eerste instantie €10 terug maar zeggen geef maar €5 terug. Hij lijkt wel blij. De piccolo van het hotel heeft inmiddels de koffers naar binnen gedragen.
Het inchecken gaat zonder problemen, we hebben kamer 606, wlak bij de lift. We twijfelen nog even of we een andere kamer zullen vragen, maar besluiten in deze kamer te blijven.
We installeren ons in de kamer, even uitvinden hoe de airco werkt en wat het uitzicht is. We zitten aan de voorkant maar door de goed ramen nergens last van.
We gaan de buurt verkennen, want we hebben wel honger, sinds het ontbijt niks meer gegeten, het is nu ongeveer 17:00 en we gaan pas eten als de groep er is.
We komen terecht bij een klein hamburgertentje om de hoek, we eten een redelijk smaakvolle hamburg, een frietje en een colaatje.
Ondertussen zoeken we via Google Maps of er een supermarkt in de buurt is, gelukkig een Lidl op nog geen 5 minuten.
We gaan naar de Lidl en doen wat basic inkopen, cola, chocolade, nootjes, tandpasta, shampoo en na onze ervaring in Porto met het water, 2 flessen water.
Daarna gaan we weer terug naar het hotel en wachten op de groep. Eindelijk krijgen we van de receptie een belletje dat ze er zijn,
We gaan naar beneden, we stellen ons voor aan Marja de reisleidster.
Eerst gaan we eten omdat het al laat is. Een apart buffet voor het voorgerecht, hoofdgerecht en dessert.
We eten lekker en maken kennis met een paar mensen van de groep, er is ook een groep met een beperking mee. Het is allemaal aftasten hoe het werkt in een groep. Na het diner gaan we gauw slapen.